מטרות מערכת ענבר

מטרות

מטרות מערכת ענבר נוגעות לשלושה תחומים עיקריים:

  1. קביעת מדיניות להערכת איכות התכנון – קביעת עקרונות לבחינת איכות התכנון של תוכניות רמזורים חיוני לשם יצירת בסיס הבנה משותף בין מתכנני התוכניות ואלה המאשרים אותן. בסיס הבנה זה יאפשר למתכננים ליצור תוכניות טובות יותר. על בסיס הגדרת עקרונות האיכות, יש לקבוע מדדים כמותיים שישקפו אותם, וכלים לכימות מדדים אלה.
  2. גיבוש תהליך מובנה לתכנון תוכניות הרמזורים – על מנת להבנות את תהליך התכנון ולמקדו בהשגת עקרונות האיכות שהוגדרו, יש לגבש תהליך מובנה לתכנון תוכניות רמזורים, הבנוי על עקרונות אלה.
  3. בנית מערכת ממוחשבת תכנון תוכניות רמזורים – יישום תהליך התכנון המובנה מותנה בבנית מערכת ממוחשבת המיישמת את עקרונות התהליך, מנתבת את המתכנן בשלבי התכנון ועם זאת משאירה בידיו גמישות מספקת לשילוב שיקולים מגוונים.

עקרונות המתודולוגיה

המחקר שנערך לצורך פיתוח מתודולוגיה לבנית מערך תוכניות רמזורים, ומערכת ענבר שמבוססת על מתודולוגיה זו, מימשו מספר עקרונות תכנון:

  1. השתלבות במערך הנתונים התחבורתי הכולל – מערכת ענבר מעמידה את תהליך תכנון תוכניות הרמזורים כחלק אינטגרלי מכלל תהליכי התכנון התחבורתי. לכן, המערכת מבוססת על בסיס נתונים תחבורתי מקיף, הכולל את כל מאפייני רשת התחבורה, הגיאומטריים והתנועתיים. כמו כן, ענבר מיישמת את עקרון שיתוף הנתונים בינה לבין מקורות המידע הקיימים כיום, בין אם הם ממוחשבים ובין אם לאו (לדוגמא, שילוב מטריצות הנפחים המתקבלות מספירות התנועה בתהליך התכנון, קבלת שרטוט ממוחשב של הצומת ממערכות ‎GIS, וכד’).
  2. שימוש בפרוצדורות תכנון מובנות בנקודות החלטה שונות – מודול מרכזי עומד לרשות המתכנן הכולל אלגוריתמים לתכנון שיסייעו לו בחישוב פרמטרים שונים בתהליך התכנון. פרוצדורות אלה, כגון אלגוריתם לחישוב זמן המחזור האופטימלי, קביעת המספר הקובע המינימלי וכד’ מסייעים למתכנן בנקודות החלטה שונות ומאפשרים לו לכמת הבדלים בין חלופות תכנון שונות. השימוש באלגוריתמים אינו פוגע בגמישות התכנון העומדת לרשות מתכנן הרמזורים, כך שמודול זה מהווה המלצה בלבד.
  3. איכות הממשק למשתמש – תוכנה לתכנון רמזורים, ובעיקר כזו הכוללת בסיס נתונים רחב ומעורבות פעילה כמעט בכל שלבי התכנון, מחיבת ממשק ידידותי ביותר למשתמש. התוכנה מבוססת על הצגת מידע באופן האינטואיטיבי ביותר האפשרי, תוך שימוש מרבי במידע גרפי. אותו עקרון מיושם לגבי אופן הזנת הנתונים למערכת על ידי המתכנן.
  4. בחינת איכות התכנון – בחינת איכות התכנון הנה חלק אינטגרלי מתהליך התכנון עצמו. האמצעי המרכזי להערכת איכות זרימת התנועה בצומת בתנאי זרימת תנועה משתנים הוא חישוב יחס הביקוש למול הקיבולת ותוכנת סימולציה המקושרות לתוכנת התכנון. הסימולציה תשמש להשוואה בין חלופות תכנון שונות ולחיזוי רמת השרות הצפויה של כל אחת מהן. בנוסף לכך, ניתן לבחון שיקולי תכנון נקודתיים נוספים, על בסיס מדדים תנועתיים. לדוגמא, ניצול הקיבולת התיאורטית של הצומת (באמצעות חישוב מספר קובע מינימלי וזמן מחזור אופטימלי).
  5. מערכת “פתוחה” – מערכת ענבר נבנתה ככלי תכנון דינמי שיעודכן וישופר ככל שמצטברת מומחיות בתחום תכנון תוכניות.